Γιώργος Πίττας: Ενδιαφέρουσα λαογραφία υπάρχει εκεί όπου υπάρχει λαός που ακόμα βαστά τις παραδόσεις
Λίγες ημέρες πριν το TEDxAthens 2016, μιλήσαμε με τον Γιώργο Πίττα, σχεδιαστή επίπλων και συγγραφέα με σπουδές στην Πολιτική Οικονομία και την Κοινωνιολογία.

DSC_7122a

Λίγες ημέρες πριν το TEDxAthens 2016, μιλήσαμε με τον Γιώργο Πίττα, σχεδιαστή επίπλων και συγγραφέα με σπουδές στην Πολιτική Οικονομία και την Κοινωνιολογία.

Από το 2010 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, και ως επικεφαλής του “Ελληνικού Πρωινού”, (ενός προγράμματος του ΞΕΕ που συνδέει τα ξενοδοχεία με τον πρωτογενή τομέα) ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα για να αναδείξει τις πιο αντιπροσωπευτικές γεύσεις και προϊόντα κάθε περιοχής, επισημαίνοντας τη σπουδαιότητα της γαστρονομίας στη διαμόρφωση της τουριστικής ταυτότητας κάθε τόπου!

Αφού τον ζηλέψαμε όσο δεν πάει, τον ρωτήσαμε να μας εξηγήσει πως ήρθε το “Ελληνικό Πρωινό”, την ελληνική λαογραφία, το αγαπημένο του ελληνικό πρωινό και φυσικά, τα άμεσα πλάνα του για το μέλλον!

Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε πριν 6 χρόνια να σκεφτείτε το “Ελληνικό Πρωινό”;

Στον Τουρισμό παρ’ ότι είναι ο μοναδικός κλάδος της Οικονομίας που ακόμα και την περίοδο της κρίσης συνεχίζει ακάθεκτα την ανάπτυξή του, έχουμε παγιδευτεί στους αριθμούς και στις στατιστικές, μετρώντας τις αφίξεις, τις διανυκτερεύσεις και δεν διερωτώμεθα τελικά πόση Ελλάδα παίρνουν τα 25 εκατομμύρια επισκέπτες, φεύγοντας από την χώρα μας.

Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια έγινε μια στροφή στον ποιοτικό τουρισμό και στις εναλλακτικές μορφές του, αλλά οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι ακόμα αργοί. Οι ποιοτικοί πελάτες όμως, αυτοί που εστιάζουν στις πολιτιστικές εμπειρίες, που ψάχνουν την ουσία πίσω από τις φευγαλέες εικόνες συνεχώς πληθαίνουν.

Τα ελληνικά ξενοδοχεία δεν είχαν προσέξει, όσο οι καιροί απαιτούσαν, το πρωινό τους –παρ’ όλες τις λαμπρές εξαιρέσεις-  και καλυπτόντουσαν από τις προδιαγραφές ενός συμβατικού πρωινού με σχετική επάρκεια αλλά χωρίς καμία τοπική ταυτότητα.

Γι’ αυτό και εμείς στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος δημιουργήσαμε το «Ελληνικό πρωινό» προσπαθώντας να συνδέσουμε την ξενοδοχεία με την γαστρονομική κληρονομιά κάθε τόπου, ενισχύοντας αφενός την τοπική οικονομία και συμβάλλοντας στην τουριστική ταυτότητά του.

Οι επισκέπτες των ξενοδοχείων μας θα έπρεπε να γεύονται στο πρωϊνό τους όλα τα καλούδια του τόπου και πολλές από τις συνταγές του και ο κάθε τουριστικός προορισμός να ταυτιστεί με γευστικές εμπειρίες που προσφέρει.

 

Ποιος ήταν όμως ο λόγος που τα ελληνικά ξενοδοχεία προτιμούσαν να μην έχουν ελληνικό πρωινό; Το σνόμπαραν στη λογική “το ξένο είναι πιο πιασάρικο”;

Αρκετοί ήταν οι λόγοι. Ο πρώτος λόγος  είναι ότι βάσει προδιαγραφών δεν ζητήθηκε στα ξενοδοχεία από την Πολιτεία (ΕΟΤ) κάτι τέτοιο. Κατά δεύτερο λόγο, είναι ή έλλειψη πίστης των ανθρώπων και κατ’ επέκταση και των ξενοδόχων στα αγαθά της περιοχής τους. Οι τοπικές κοινωνίες μέχρι μια στιγμή ντρέπονταν  για την γαστρονομική τους παράδοση… τον τραχανά, τη γαλατόπιτα, την κασιόπιτα, την μπουγάτσα, το ριζόγαλο κλπ και θεωρούσαν ότι τα γαλλικά κρουασάν είναι αυτά που θέλουν οι πελάτες μας απ’ τα ξενοδοχεία μας.

Αυτό ιστορικά δικαιολογείται μερικώς, όταν το κύμα της μαζικής εσωτερικής μετανάστευσης μετά τον εμφύλιο, κάτω από τις συνθήκες που έγινε, ανάγκασε τον περισσότερο κόσμο να διαγράψει το παρελθόν, και τα συνέπεια και τις διατροφικές του συνήθειες. Δελεάστηκε κατόπιν από τον Δυτικό τρόπο ζωής.  Τελικά οι Ελληνες θεώρησαν ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό,  την κατανάλωση προϊόντων, υπηρεσιών και συμβόλων της Δύσης ενώ το ζητούμενο ήταν η παραγωγή δομών που θα παρήγαγαν δικά μας αντίστοιχα προϊόντα, υπηρεσίες και σύμβολα. Να φτιάξουμε τυριά  και αλλαντικά που να αποκτήσουν την ποιότητα και φήμη και όχι να κάνουμε την παρμεζάνα και το προσούτο σύμβολα της κοινωνίας μας και της ευμάρειάς μας.

Τέλος ο τρίτος λόγος ήταν στο ότι ο  αγώνας των περισσότερων ξενοδοχείων επικεντρωνόνταν στον ανταγωνισμό βάσει των χαμηλότερων τιμών, άρα και στο φτηνότερο κόστος, και όχι στον ανταγωνισμό για μια καλύτερη ποιότητα, για την προσέλκυση ποιοτικότερης πελατείας και στη καλύτερη σχέση αξίας με κόστος.

Τελικά, ποια ελληνική περιοχή φτιάχνει το καλύτερο πρωινό; Σίγουρα στην Πελοπόννησο θα είναι!

Τελικά δεν υπάρχει καλύτερο πρωινό,  αλλά πολλά και διαφορετικά, γιατί καθένα απ’ αυτά  συνδέεται με τον τόπο, τον χρόνο, τα προϊόντα και την γαστρονομική κληρονομιά.

Έτσι στη Μεσσηνία έχουμε πρωινό που κυριαρχεί το λάδι, οι ελιές, η σταφίδα, τα σύκα, τα παστέλια, το σύγκλινο, η σφέλα, τα λαλάγγια, ο καγιανάς κλπ, στην Κρήτη οι σφακιανές πίτες, οι σαρικόπιτες, τ’απάκι, τ’ανθότυρα, οι μυζήθρες, οι μαλοτύρες, οι μυζήθρες, το μέλι, οι έρωντες, τα παξιμάδια από χαρούπι και τα πρωτόλαδα,  ενώ στην Κέρκυρα τα κουμ-κουάτ, οι συκομαϊδες, η πουτίγκα κλπ.

Το ζητούμενο είναι το κατά πόσο το «ελληνικό πρωινό» κάθε  τόπου θα είναι κι ο γαστρονομικός πρεσβευτής του.

Έχετε ήδη γράψει 6 βιβλία. Από τους τίτλους και μόνο, μπορεί κανείς να καταλάβει τη μεγάλη σας αγάπη για τα νησιά του Αιγαίου. Ποιο νησί θεωρείτε το ποιο ενδιαφέρον από λαογραφικής άποψης;

Κατά την γνώμη μου ενδιαφέρουσα λαογραφία υπάρχει εκεί όπου υπάρχει λαός που ακόμα βαστά τις παραδόσεις, που διατηρεί τη σχέση του με τη γη, με τα ήθη και τα έθιμα, δηλαδή εκεί όπου υπάρχουν ακόμα κοινότητες αγροτοκτηνοτροφικές. Με αυτήν την έννοια η Κρήτη, η Νάξος, η Λέσβος, Ικαρία πρωταγωνιστούν. Αλλά και σε μικρότερα νησιά, αλλά και σε νησιά που έχουν προβληθεί ως παγκόσμιοι τουριστικοί προορισμοί όπως η Μύκονος ή Σαντορίνη μπορεί κανείς αν ψάξει πίσω από την γυαλιστερή βιτρίνα να βρει θύλακες αυθεντικής ζωής, με τελετουργίες (χοιροσφάγια), παραδοσιακές τεχνικές παραγωγής με εθιμική διαδικασία (καζανέματα, τυροκομίσεις) και  πανηγύρια. Και το σπουδαιότερο είναι ότι σ’όλα αυτά συμμετέχουν και πρωταγωνιστούν νέοι οι οποίοι επιχειρούν να αντλήσουν χαρά, δύναμη αλλά και σοφία από τον παραδοσιακό πολιτισμό του τόπου τους.

 Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας; Να περιμένουμε ίσως καινούριο βιβλίο;

Από την εξοικείωσή μου με τον Τουρισμό, την Γαστρονομία, και έχοντας την πεποίθηση ότι η τελευταία μπορεί να γίνει ένα εξαιρετικό εργαλείο για την ανάδειξη της πραγματικής Ελλάδας βγήκε η ανάγκη να φτιάξω τον Οδηγό της Ελληνικής Γαστρονομίας. Μόνο που αυτή τη φορά ο οδηγός ήθελα να απευθύνεται σε πολύ πιο πολλούς αναγνώστες από αυτούς του ενός πετυχημένου βιβλίου. Αποφάσισα λοιπόν να φτιάξω με ιστοσελίδα που να περιελαμβάνει αφ’ ενός το υλικό όλων των βιβλίων μου και αφ’ εταίρου όλο το νέο υλικό και μάλιστα εκτός των ελληνικών να έχει μεταφράσεις, στα αγγλικά και τα γαλλικά για να μπορούν να το απολαύσουν και οι αλλοδαποί επισκέπτες.

Στόχος του greekgastronomyguide.gr είναι να  καταγραφούν όλες οι αξίες που διαμορφώνουν τον γαστρονομικό κόσμο κάθε περιοχής. Τόποι και τοπία, ιστορία και παράδοση, προϊόντα και παραγωγοί, καφενεία και ταβέρνες, εδέσματα και τοπικές κουζίνες, πανηγύρια και τελετουργίες συγκροτούν ένα ψηφιδωτό που αλλάζει το νόημα της γαστρονομίας από μια γαστριμαργική εμπειρία και την καθιστά μια ενότητα ζωής.

Πίσω από όλες τις πτυχές του γαστρονομικού μας πολιτισμού –παρ’ οτι μερικές φορές έχουν εκφραστεί σε μορφές φορκλόρ ή ακόμα και κίτς- κρύβονται τα δαιμόνια της χώρας μας. Το περιεχόμενο των πανηγυριών με τις ατελείωτες ώρες εθελοντικής δουλειάς για την προετοιμασία τους, το νόημα του κεράσματος, το φαγητό με κοινούς μεζέδες, η ιεροτελεστία της τσιπουροκατάνυξης, οι διάφορες παραδοσιακές τεχνικές παραγωγής και συντήρησης τροφίμων, το δέσιμο των ανθρώπων με τον τόπο τους, όλα αυτά κρύβουν μέσα τους μιά σοφία και ένα περιεχόμενο που πρέπει να ιδωθεί με μια ανανεωτική και σύγχρονη ματιά.

Στην ύλη αυτού του οδηγού, περιγράφεται  πώς ο λαϊκός πολιτισμός διατηρώντας  την ουσία του, το ήθος του, τις αξίες του μπορεί να γίνεται πηγή έμπνευσης, δημιουργίας, ανάπτυξης πολλών δραστηριοτήτων.

Ταυτόχρονα αποκαλύπτεται πώς η νεοτερικότητα, η καινοτομία και η παράδοση δημιουργούν εξαιρετικές συνθέσεις, πώς εκατοντάδες νέοι στήνουν σ’ όλη την Ελλάδα νησίδες ποιότητας και δημιουργίας αξιοποιώντας τα προικιά κάθε τόπου και τέλος πώς η αλυσίδα, φυσικό περιβάλλον, αγροτικές καλλιέργειες, μεταποίηση, γαστρονομία, πολιτισμός και τουρισμός μπορούν να δημιουργήσουν έναν σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης της χώρας, αλλά κυρίως ένα νέο σύστημα αξιών και ένα νέο αφήγημα ζωής.

 

O Γιώργος Πίττας θα εμφανιστεί στις 6 Φεβρουαρίου στη σκηνή του Παλλάς στο πλαίσιο του TEDxAthens 2016! 🙂

Τη δεκαετία του 1980 υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Νέο Κατοικείν» που για παραπάνω από μια εικοσαετία συνέβαλε στην ανάπτυξη του σχεδιασμού επίπλων εσωτερικού χώρου και αποτέλεσε σταθμό στην ελληνική παραγωγή επίπλων. Το 1995 διακρίθηκε με το «Europa Prize Award» για τη συλλογή επίπλων «Σειρά Αιγαίον». Διατέλεσε, επίσης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Ανήσυχος και πολυπράγμων ο Γιώργος Πίττας δημιούργησε το 1995 και διατηρεί μέχρι σήμερα μια πρότυπη ξενοδοχειακή μονάδα στο χωριό Λεύκες της Πάρου και επιχείρησε να συνδέσει, μαζί με την ομάδα του, τον τουρισμό με το φυσικό και πολιτιστικό κυκλαδίτικο περιβάλλον και τα κατάφερε. Όλα αυτά τα χρόνια το Lefkes Village, ξεχωρίζει γιατί σέβεται απόλυτα την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Πάρου και το περιβάλλον.

Από το 2010 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, και ως επικεφαλής του “Ελληνικού Πρωινού”, (ενός προγράμματος του ΞΕΕ που συνδέει τα ξενοδοχεία με τον πρωτογενή τομέα) ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα για να αναδείξει τις πιο αντιπροσωπευτικές γεύσεις και προϊόντα κάθε περιοχής, επισημαίνοντας τη σπουδαιότητα της γαστρονομίας στη διαμόρφωση της τουριστικής ταυτότητας κάθε τόπου.

Από το 2007 μέχρι σήμερα και έντονα επηρεασμένος από τα ταξίδια του ανά την Ελλάδα, ο Γιώργος Πίττας επικεντρώνεται στη συγγραφή βιβλίων γαστρονομικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος (Σημάδια του Αιγαίου, 2007, Πάρος, οδοιπορικό στον τόπο και το χρόνο, 2008, Αθηναϊκή ταβέρνα, 2009, Πανηγύρια στο Αιγαίο, 2011, Τα καφενεία της Ελλάδας, 2013, Οι θησαυροί της Ελληνικής Γαστρονομίας, 2014).

Περισσότερες πληροφορίες στο 2016.tedxathens.com

Η Hangover Media έχει τη χαρά να είναι χορηγός επικοινωνίας του φετινού TEDxAthens!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Πρόσθετες Υπηρεσίες Τουρισμού

Εποχιακή Εργασία

04-03-2024

Αγιος Γορδιος

Πωλήσεις

Πλήρης Απασχόληση

14-02-2024

Καλλιθέα Αττικής

950

⚽🏀 LIVE SCORES
30 Μαρ. 2024
Παν
15:00
-
Αστ
30 Μαρ. 2024
Βόλ
17:30
-
Κηφ
29 Μαρ. 2024
ΦΕΝ
19:45
-
ΑΛΜΠ
29 Μαρ. 2024
ΒΙΡ
21:30
-
ΠΑΟ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;