Ο Γιώργος Μαργαρίτης απαντά στις ερωτήσεις του neolaia.gr! #Digitized18

Από neolaia.gr Team 12 Νοεμβρίου 2018

O Γιώργος Μαργαρίτης, με αφορμή το workshop που θα πραγματοποιήσει στο Digitized18, το μεγαλύτερο συνέδριο για Digital Design που γίνεται στην Αθήνα, στις 23-24-25 Νοεμβρίου, μιλάει στο neolaia.gr!

Τo #Digitized18, το ετήσιο γεγονός που εδώ και καιρό έχει αναγνωριστεί ως το σημαντικότερο σημείο συνάντησης για το κοινό του ψηφιακού σχεδιασμού και της δημιουργικότητας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η φετινή όγδοη έκδοση του Digitized, θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά μήνα Νοέμβριο (δυο μήνες αργότερα από ό,τι έχουμε συνηθίσει, δηλαδή) και περιλαμβάνει εργαστήρια, συνέδριο και εκδηλώσεις δικτύωσης.

Μάθε περισσότερα εδώ!

Για να θυμούνται οι γνώστες και να μαθαίνουμε οι υπόλοιποι, τι είναι το UX Design και ποια η δουλειά ενός IDX Designer;

Υποθέτω ότι οι γνώστες και όσοι πρακτικά εργάζονται σε αυτό τον τομέα μπορούν να δώσουν πολλαπλές απαντήσεις, κυρίως γιατί ο τομέας λειτουργεί σε πολλά επίπεδα και από διαφορετικές αφετηρίες.

Ο όρος UX σημαίνει User Experience και αφορά την συνολική εμπειρία που αποκομίζει ένας άνθρωπος από την αλληλεπίδραση και την χρήση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Έχει σχετιστεί κυρίως με τεχνολογικά προϊόντα ωστόσο αρχίζει να εφαρμόζεται και σε άλλες βιομηχανίες.

Το UX Design ασχολείται με την ανάλυση, σχεδιασμό και βελτιστοποίηση αυτής της εμπειρίας. Έχει κατά μια έννοια κοινή αφετηρία με το Design αλλά δεν αφορά μόνο την παρουσίαση ενός προϊόντος αλλά και την λειτουργικότητα του.

Από την άλλη ο ρόλος του Interaction Experience Designer είναι πολύπλευρος. Σκοπός του IDX Designer είναι να κατανοήσει τους στόχους και τις συμπεριφορές των ανθρώπων που χρησιμοποιούν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και να δημιουργήσει μια ομαλή αμφίδρομη σχέση με την τεχνολογία που έχει ένα σύστημα, μια εφαρμογή ή ένα προϊόν.

Ακόμη πιο αφηρημένα ώς interaction design εννοούμε τον σχεδιασμό μιας ελκυστικής και κυρίως αποτελεσματικής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας ανάμεσα σε ένα χρήστη και ενός συστήματος, προϊόντος ή εφαρμογής. Έτσι αν πατήσετε like σε αυτό το post και το site δεν ανταποκριθεί ποτέ – τότε μάλλον κάτι πάει στραβά με το interaction.

Πώς πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με αυτό;

Πάντοτε με γοήτευαν τα συστήματα, οι υπολογιστές, η τεχνολογία. Με απασχολούσε η σχέση των ανθρώπων με οτιδήποτε μηχανικό και ηλεκτρονικό κάτι που με οδήγησε στις πρώτες μου σπουδές στην τεχνητή νοημοσύνη και τον αυτοματισμό. Το design και το ελεύθερο σχέδιο βέβαια με ακολουθούν πάντα από πολύ μικρό. Σχετικά με την απόφαση — θα έλεγα οτι ήταν θέμα συγκυρίας και φυσικής εξέλιξης. Ημουν παρών στο internet στις αρχές των 00s και δεν υπήρχε περίπτωση να μην κάνεις κάτι σε εκείνο τον νέο κόσμο. Όλα ήταν φρέσκα, δεν υπήρχαν standards, πρακτικές, όλοι το ψάχναμε, σχεδιάζαμε, ρωτούσαμε, και μαθαίναμε μέσα απο τα λαθη μας. Μάλλον το interaction design με βρήκε και όχι εγώ.

Πόσο επηρεάζουν τη δουλειά ενός designer τα εργαλεία τα οποία χρησιμοποιεί, που συνεχώς αλλάζουν κι εξελίσσονται;

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια αύξηση στον αριθμό των software ειδικά για designers. Μερικά είναι πιο εκλεπτυσμένα, κάποια πιο απλά, άλλα εξειδικευμένα για ένα ειδικό κοινό ή για ένα συγκεκριμένο σκοπό. Αρχίζει να χάνεται το one tool for all needs, ακόμη και κολοσσοί λανσάρουν εργαλεία που κάνουν ένα πράγμα πολύ καλα.

Το αν επηρεάζουν ή καλύτερα προσδιορίζουν την δουλειά ενός designer – όχι κατηγορηματικά δεν το πιστεύω. Μπορούν να κάνουν την δουλειά σου πιο εύκολη, πιο γρήγορη, πιο επεκτάσιμη, μπορούν να σε βοηθήσουν να έχεις γρήγορα ένα πρωτοτυπο – ωστόσο πάντοτε πίστευα ότι το σκεπτικό και ο λόγος προηγούνται της υλοποίησης και εκεί πρέπει κανείς να δώσει περισσότερη ενέργεια και προσοχή.

Τι είναι αυτό που αποτελεί για σένα τη μεγαλύτερη “έμπνευση”;

Τελευταία εμπνέομαι πάρα πολύ από τους ανθρώπους. Παρακολουθώ διαλέξεις, ακούω ομιλίες και podcasts και διαβάζω δημοσιεύσεις από ανθρώπους του παρελθόντος σχετικούς ή μη με την τεχνολογία και το design, με σκοπό να ανακαλύψω σχετικά μοτίβα. Το περίεργο είναι οτι υπάρχουν πολλές ομοιότητες και πολλές λύσεις και προβληματισμοί που παραμένουν επίκαιροι. Αν με ρωτάς για δημιουργική έμπνευση – δε σταματώ να παρατηρώ, να ακούω, να αισθάνομαι και να προβληματίζομαι για τους ανθρώπους, τις πόλεις, το περιβάλλον, τις συμπερφορές. Νομίζω ότι παραείμαι περίεργος για να μου λείψει κάποτε η έμπνευση.

Θες να μας πεις δυο λόγια για το workshop που θα πραγματοποιήσεις στο Digitized#18; Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό και τι ελπίζεις πως θα αποκομίσουν;

Στο workshop θα δούμε το UX Design χωρίς αστερόσκονη και την προϋπόθεση κάποιος να γνωρίζει απαράιτητα κάποιο software. Είναι για τους έμπειρους αλλα και για αυτούς που διαβάζουν αυτή τη στιγμή αυτό το άρθρο και γοητεύονται από τον τομέα.

Πρακτικά, θα δούμε την διαδικασία που μπορούμε να ακολουθήσουμε όταν μπροστά μας έχουμε ένα UX πρόβλημα ή ένα use case. Θα αναλύσουμε την μεθοδολογία, τα βήματα που ακολουθούμε και θα σχεδιάσουμε ένα τελικό πρωτότυπο το οποίο μπορεί να μεταφραστεί γρήγορα σε high fidelity design & τελικό προϊόν. Ελπίζω όσοι συμμετάσχουν να κατανοήσουν τα θεμελιώδη στοιχεία που συνθέτουν ένα καλό user experience και τις μεθόδους που μπορούν να εφαρμόσουν σε οποιοδήποτε περιβάλλόν χωρίς να εξαρτώνται από εργαλεία και προγράμματα.