Η Αλίσια Κωνσταντούρου απαντά στις ερωτήσεις του neolaia.gr! #Digitized18

Από neolaia.gr Team 20 Νοεμβρίου 2018

Η Αλίσια Κωνσταντούρου, με αφορμή το workshop που θα πραγματοποιήσει παρέα με την ομάδα της Agile Actors στο Digitized18, το μεγαλύτερο συνέδριο για Digital Design που γίνεται στην Αθήνα, στις 23-24-25 Νοεμβρίου, μιλά στο neolaia.gr!

To #Digitized18, το ετήσιο γεγονός που εδώ και καιρό έχει αναγνωριστεί ως το σημαντικότερο σημείο συνάντησης για το κοινό του ψηφιακού σχεδιασμού και της δημιουργικότητας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η φετινή όγδοη έκδοση του Digitized, θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά μήνα Νοέμβριο (δυο μήνες αργότερα από ό,τι έχουμε συνηθίσει, δηλαδή) και περιλαμβάνει εργαστήρια, συνέδριο και εκδηλώσεις δικτύωσης.

Μάθε περισσότερα εδώ!

Μία από τις superstars του κόσμου του design, είναι και η Αλίσια Κωνσταντούρου! Ας τη γνωρίσουμε καλύτερα!

Θέλεις να μας εξηγήσεις ποια ακριβώς είναι η δουλειά ενός Design Engineer;

Long story short, ο Design Engineer είναι ένας multidisciplinary designer με bonus point τη βάση του μηχανικού. Τί σημαίνει πρακτικά αυτό; Ως Μηχανικοί Σχεδιαστές έχουμε τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε διεπιστημονικά και να παρέμβουμε δημιουργικά σε όλες τις φάσεις του “κύκλου ζωής” ενός προϊόντος, συστήματος ή υπηρεσίας, ξεκινώντας από την αναγκαιότητα ύπαρξής του και τη μορφή του μέχρι τη σχεδίαση της παραγωγής του και τη βελτιστοποίησή του.

Μπορούμε να ασχοληθούμε από τη σχεδίαση ενός ATM και της διεπαφής του, μέχρι κάτι πιο άυλο, όπως η ουρά σε μια τράπεζα.

Έχοντας γνώσεις από προγραμματισμό, οργανωσιακό σχεδιασμό, γνωσιακή επιστήμη και σχεδίαση πληροφορίας μέχρι ρομποτική, πληροφορική κινηματογραφία και τεχνητή νοημοσύνη, είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε προβληματικό χώρο.

Στον digital κόσμο, και ανάλογα φυσικά την εξειδίκευσή μας και την εργασιακή μας πορεία, αλλά και την εταιρεία, το προϊόν, την ομάδα, τους business στόχους κτλ, ένας Design Engineer μπορεί να έχει το ρόλο του UX Analyst, του UX/UI Designer, του UX Engineer, του Information Architect, του UX Researcher, κ.ά.

Τι είναι αυτό που τράβηξε εσένα στο συγκεκριμένο αντικείμενο;

Με μπαμπά σχεδιαστή εργοδηγό και μαμά προγραμματίστρια – αναλύτρια (τότε που οι υπολογιστές καταλάμβαναν ολόκληρα δωμάτια και είχαν διάτρητες κάρτες) πήρα από μικρή και τις δύο προσλαμβάνουσες. Οι καθηγητές μου είχαν παρατηρήσει πως είχα μια κλίση στον Προγραμματισμό και στην Ανάλυση, αλλά το φοβήθηκα και αποφάσισα να στοχεύσω στην Αρχιτεκτονική, που αγαπούσα εξίσου. Έχασα στο τσακ τη σχολή που ήθελα, περνώντας τελικά στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων στη Σύρο. Αποφάσισα να παρακολουθήσω τη σχολή για 1 εξάμηνο και αν δε μου κινήσει το ενδιαφέρον να ξαναδώσω.

Η αποτυχία αυτή ήταν ό,τι καλύτερο μού συνέβη. Μπήκα σε μία σχολή που μάς έμαθε να σκεφτόμαστε συστημικά, προσεγγίζοντας κάθε πρόβλημα ολιστικά (εδώ έρχεται και κουμπώνει το multidisciplinary που ανέφερα παραπάνω), ενώ παράλληλα έχτισε το learnability μας, την ικανότητά μας δηλαδή να μαθαίνουμε νέα πράγματα. Στα 5 χρόνια της σχολής φρόντισα να πάρω όσο το δυνατόν περισσότερα μαθήματα και από τις 3 κατευθύνσεις: Σχεδίαση Διαδραστικών Συστημάτων, Σχεδίαση με Η/Υ και Σχεδίαση Υπηρεσιών.

Βγαίνοντας απ’ τη σχολή, παρόλο που με θυμάμαι αρκετά προβληματισμένη με τον όγκο πληροφορίας που είχα δεχθεί, είχα αποφασίσει πως αυτό που με ενδιέφερε περισσότερο ήταν η Εμπειρία Χρήστη (User Experience). Είναι ένας τομέας που ασχολείται με τον ανθρώπινο εγκέφαλο (Cognitive Science), είναι άκρως μετρήσιμο το αποτέλεσμα της δουλειάς σου, υπόκειται σε μοντέλα (mental-, system- and design-related) και μεθοδολογίες, έχει ένα μεγάλο εύρος από εργαλεία που μπορείς να χρησιμοποιήσεις και σού δίνει τη δυνατότητα να έρχεσαι κοντά στον τελικό χρήστη, να αντιληφθείς τις ανάγκες του, το context στο οποίο δρα και να σχεδιάσεις εύχρηστα προϊόντα και υπηρεσίες που θα τον διευκολύνουν.

Ποια θα έλεγες ότι ήταν η πιο δύσκολη στιγμή της καριέρας σου και ποια εκείνη που σε έκανε περισσότερο περήφανη;

Νομίζω πως η πιο δύσκολη στιγμή (ή ίσως καλύτερα η πιο κομβική) ήταν όταν μού δόθηκε η ευκαιρία εντός μιας πολυεθνικής εταιρείας να μεταπηδήσω από το κομμάτι του Marketing και του Market Management σε αυτό που είχα σπουδάσει και πραγματικά ήθελα να κάνω – στο κομμάτι του User Experience, του Usability, και του Optimization. Η μετάβαση απαιτούσε φυσικά να αποδείξω για ποιο λόγο είμαι η κατάλληλη υποψήφια γι’ αυτή τη θέση, αλλά και όταν τελικά επιλέχθηκα ανάμεσα σε άλλους συναδέλφους μου, η πρόκληση ήταν να στήσω ένα ολόκληρο τμήμα από το μηδέν. Να αναλάβω αρμοδιότητες Web Usability Engineer και να ηγηθώ μιας ομάδας με στόχο τη βελτιστοποίηση ενός website με 1Κ χρήστες, σε πάνω από 30 χώρες και μέσω όλων των διαθέσιμων touch points (website, mobile site, mobile app).

Όσο για τη στιγμή που με έκανε περισσότερο περήφανη, θα έλεγα πως υπήρξαν πολλές στιγμές σε διαφορετικές εταιρείες και με διαφορετικούς συνεργάτες, αλλά μπορώ με λίγη σκέψη να ξεχωρίσω δύο.

Θυμάμαι πώς έσκασα ένα μεγάλο χαμόγελο υπερηφάνειας όταν βγήκε πριν κάποιους μήνες live το eBanking της Eurobank (web banking και mobile app), γιατί δούλεψα παρέα με εξαιρετικούς συνεργάτες και θεωρώ πως συνέβαλα κι εγώ στο βαθμό που μπορούσα στο να δημιουργηθεί μια εύχρηστη τραπεζική εφαρμογή μέσω της οποίας εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι μπορούν να δουν τα τραπεζικά προϊόντα τους, να τα διαχειριστούν και να πραγματοποιήσουν συναλλαγές.

Νιώθω όμως πολύ χαρούμενη και για ένα βραβευμένο project που δούλεψα μαζί με την Aegean Airlines, όπου κλήθηκα να στήσω ένα αρκετά complex Personalization Strategy με βάση το οποίο δημιουργήσαμε διαφορετικές εμπειρίες για κάθε χρήστη που επισκεπτόταν το website, βάσει attributes, personas και patterns.

Στο τέλος της μέρας όμως δεν είναι τα βραβεία και οι διακρίσεις που σε κάνουν περήφανο, αλλά το impact που έχει στον τελικό χρήστη η δουλειά σου μέσω του προϊόντος αυτού καθ’ αυτού και της εμπειρίας χρήστη που έχεις δημιουργήσει, όπως επίσης και η καθημερινότητα έως ότου πετύχεις τον στόχο που έχεις θέσει, μαζί με τους συνεργάτες σου.

Αν σου έλεγε κάποιος ότι σκέφτεται να ασχοληθεί με το digital design, ποια θα ήταν η συμβουλή που θα του έδινες;

Η συμβουλή που θα τού έδινα είναι να επιλέξει πρωταρχικά μια σχολή που να του δώσει όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια για τον τομέα αυτόν. Θεωρώ τον εαυτό μου από τους τυχερούς που έστω και τυχαία βρέθηκα σε μια σχολή που αντιμετώπισε το χώρο του Design ολιστικά και συστημικά. Μάς έδωσε όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια μπορούσε, να σκεφτόμαστε συστημικά, να μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε σωστά με τα άλλα disciplines (developers, business, marketing, name it) και κυρίως μάς μύησε στο design thinking – έναν τρόπο σκέψης για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε όχι μόνο ένα σχεδιαστικό πρόβλημα/πρόκληση, αλλά και οποιοδήποτε άλλο (οργανωσιακό, επιχειρηματικό, κτλ).

Ανεξάρτητα με τις σπουδές, θα τον συμβούλευα επιπλέον να μαθαίνει καθημερινά, να ακούει και να σέβεται τις απόψεις των άλλων, να προσαρμόζεται και να έχει πάντα τον χρήστη στο μυαλό του όταν σχεδιάζει.

Σε ποιους απευθύνεται το workshop που θα πραγματοποιήσετε στο #Digitized18; Τι είναι αυτό που φιλοδοξείτε να αποκομίσουν;

Απευθύνεται κυρίως σε designers, αλλά και σε όποιον στην καθημερινότητά του συνεργάζεται με designers σε ένα agile περιβάλλον. Άρα, ανεξαρτήτως ρόλου (designer, developer, project manager, business analyst) και μεγέθους ή είδους οργανισμού (μεγάλη πολυεθνική, startup, agency), είναι όλοι ευπρόσδεκτοι να παρακολουθήσουν το workshop που έχουμε ετοιμάσει. Αν δεν έχει τύχει μέχρι σήμερα να μυηθείτε στον κόσμο του Agile, δεν πειράζει, αυτό το workshop είναι και για εσάς.

Στόχος είναι στο τέλος της μέρας, να νιώθουν οι συμμετέχοντες πιο confident να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε πρόκληση όταν δουλεύουν εντός μιας agile ομάδας ή όταν κληθούν από διάφορους ρόλους να αλληλεπιδράσουν εντός ενός οργανισμού που χρησιμοποιεί agile practices.