Ο Έλληνας σκηνοθέτης, Κωνσταντίνος Μουσούλης, μιλά στο neolaia.gr

Από neolaia.gr Team 1 Ιουλίου 2019

Ο Κωνσταντίνος Μουσούλης διδάσκει στο Hollywood πώς είναι να γυρίζεις μία σκηνή σαν επαγγελματίας

Έχοντας δουλέψει ήδη με αρκετούς επαγγελματίες ηθοποιούς του Hollywood με ρόλους σε παραγωγές, όπως Game of Thrones, Breaking Bad, Homeland, Law and Order, Mr. Robot, The Good Wife, True Blood, The Last Ship, ο Έλληνας σκηνοθέτης που μοιράζει πλέον τον χρόνο του ανάμεσα σε Νέα Υόρκη και Los Angeles, έχει ξεκινήσει ένα ιδιαίτερα πρωτοπόρο workshop που καθοδηγεί ηθοποιούς (ερασιτέχνες και επαγγελματίες) στο πώς να αποδώσουν τον καλύτερό τους εαυτό μπροστά στην κάμερα!

Παρά το νεαρό της ηλικίας του, ο Κωνσταντίνος έχει αποκτήσει ήδη αρκετά μεγάλη εμπειρία, τόσο πίσω από τις κάμερες, όσο και στη συγγραφή σεναρίων, με δεκάδες ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες και ξεχωρίζουν για την εκπληκτική αισθητική τους. Μιλήσαμε μαζί του, με σκοπό να μας μεταφέρει στο Hollywood και να μας βάλει λίγο κι εμάς στην καρέκλα του σκηνοθέτη.

Πες μας μερικά πράγματα παραπάνω για το συγκεκριμένο εγχείρημα. Τον τελευταίο καιρό ασχολείσαι με ένα workshop για ηθοποιούς, για το οποίο έχουν γράψει διεθνή sites, όπως το Greek Reporter. Πώς προέκυψε η συγκεκριμένη ιδέα;

Το workshop είναι η εξέλιξη μιας εταιρείας που είχα στο Los Angeles για κάποια χρόνια, την L.A. Demo Reels, η οποία έδινε τη δυνατότητα σε νέους ηθοποιούς να γυρίσουν custom-made σκηνές και να τις συμπεριλάβουν στο portfolio τους. Είχα γυρίσει περισσότερες από 100 σκηνές, αλλά και 14 ταινίες μικρού μήκους, κατά παραγγελία, σε διάφορα είδη, όπως κωμωδία, θρίλερ, δράσης, δράμα και film noir. Αρκετές από αυτές τις ταινίες συμμετείχαν σε φεστιβάλ ταινιών και κάποιες διακρίθηκαν.

Πρόσφατα, λοιπόν, ξεκίνησα το workshop καθώς μετά από χρόνια πίσω από τις κάμερες συνειδητοποίησα ότι 9 στους 10 ηθοποιούς (κυρίως ανερχόμενοι αλλά και κάποιοι επαγγελματίες) αντιμετώπιζαν τις ίδιες δυσκολίες σε ένα σετ. Η υποκριτική μπροστά στην κάμερα διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από την υποκριτική στο θέατρο και απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση από αυτή που διδάσκεται στις περισσότερες σχολές. Έτσι λοιπόν, ξεκίνησα ένα workshop, στο οποίο ο ηθοποιός έχει τη δυνατότητα να μάθει και να εξασκηθεί σε βασικές τεχνικές υποκριτικής μπροστά στην κάμερα υπό συνθήκες κανονικού γυρίσματος.

Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να έχει ένας ηθοποιός παρακολουθώντας το συγκεκριμένο workshop;

Το workshop είναι βασισμένο στη φιλοσοφία καταξιωμένων ηθοποιών που όλοι θαυμάζουμε όπως ο Robert De Niro, ο Al Pacino, ο Tom Hanks, ο Michael Kane κ.α. και έχει ως απώτερο σκοπό να προσεγγίζει ο/η ηθοποιός την τέχνη του με όσο πιο απλοποιημένο τρόπο γίνεται. Στην τάξη εξασκούμαστε σε σκηνές κάτω από χρονική πίεση κανονικού γυρίσματος. Δουλεύουμε στο να απλοποιήσουμε τον τρόπο, με τον οποίο παίζει ο ηθοποιός, ώστε η ερμηνεία να είναι όσο το δυνατόν πιο φυσική, καθώς και να τον κάνουμε να βρει την ταυτότητά του σαν καλλιτέχνης. Παράλληλα, του μεταφέρουμε απαραίτητες τεχνικές γνώσεις σχετικά με την υποκριτική σε ένα επαγγελματικό σετ. Είναι πολύ σημαντικό επίσης να καταφέρει ο ηθοποιός να ελέγχει (όσο μπορεί) την ερμηνεία του και την ενέργειά του σε όλες τις πιθανές λήψεις ενός γυρίσματος. Επίσης συνδυάζουμε μοντάζ μέσα στη τάξη, ώστε να δώσουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα στο πως πλάθεται μια ερμηνεία στο σινεμά ή τη τηλεόραση. Στο τέλος των μαθημάτων, ορίζουμε ζευγάρια ηθοποιών, γράφονται καινούργιες σκηνές πάνω τους και τις γυρίζουμε κανονικά εκτός τάξης υπό κανονικές συνθήκες.

Ποια είναι η ανταπόκριση των ηθοποιών στο συγκεκριμένο εγχείρημα και πώς μπορεί να μάθει ο κόσμος λεπτομέρειες για το workshop;

Το feedback που παίρνουμε είναι ιδιαίτερα θετικό. Ακόμα και πιο έμπειροι ηθοποιοί που ολοκλήρωσαν το workshop, βελτίωσαν αρκετές λεπτομέρειες στον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζαν τη τέχνη τους. Τα testimonials που έχουμε στην ιστοσελίδα μας είναι ιδιαίτερα θετικά. Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα μας όπως και δείγματα σκηνών που έχουμε γυρίσει.

Το συγκεκριμένο workshop απευθύνεται σε ηθοποιούς που βρίσκονται στο Los Angeles, στο Μαϊάμι και τη Νέα Υόρκη. Σκέφτεσαι να φέρεις το workshop αυτό και στους Έλληνες ηθοποιούς;

Βεβαίως μιας και το πρώτο workshop είχε γίνει στην Αθήνα. Στην Ελλάδα το workshop θα γίνει τέλη Σεπτέμβρη και μέσα στον Οκτώβρη. Οι ακριβείς ημερομηνίες θα ανακοινωθούν στα τέλη καλοκαιριού. Έκτος της ιστοσελίδας πληροφορίες περιέχονται και στην επίσημη σελίδα του Facebook.

Μιας που μιλήσαμε για την Ελλάδα, ποιες είναι οι διαφορές που έχεις δει ανάμεσα σε Έλληνες και Αμερικάνους ηθοποιούς;

Το θέατρο αποτελεί ίσως το βασικότερο κομμάτι της Ελλάδας, όσον αφορά την υποκριτική με πολύ καλούς ηθοποιούς και εξαιρετικές παραγωγές. Το πρόβλημα παρατηρείται κυρίως σε ότι αφορά τον κινηματογράφο και ειδικά τις σειρές. Αρκετοί ηθοποιοί, έχοντας κυρίως θεατρική παιδεία μεταφέρουν αυτό το τρόπο «παιξίματος» μπροστά στην κάμερα. Έτσι, είναι πολύ συχνό φαινόμενο να βλέπουμε ταινίες και σειρές με σκηνές και ερμηνείες που δεν φαίνονται ρεαλιστικές. Εννοείται σαφώς ότι υπάρχουν και εξαιρέσεις. Στην Αμερική, συναντάς πολύ πιο εύκολα ηθοποιούς που έχουν τη πειθαρχία της υποκριτικής μπροστά στη κάμερα, αλλά και γνώσεις γύρω από τη τέχνη τους. Δηλαδή είναι πάρα πολύ σημαντικό για έναν ηθοποιό να έχει βασικές γνώσεις σεναρίου, σκηνοθεσίας και μοντάζ. Όπως ακριβώς έχουν όλοι οι καταξιωμένοι ηθοποιοί που θαυμάζουμε. Σε αυτές τις περιπτώσεις η συνεργασία μεταξύ σκηνοθέτη-ηθοποιού κυλάει σαν νερό. Επίσης κάτι που μ’αρέσει πολύ στους Αμερικανούς ηθοποιούς είναι η ταπεινότητά τους. Στην Αμερική, είναι πιο εύκολο να συναντήσεις συμπεριφορά ντίβας από μέλος του κινηματογραφικού συνεργείου παρά από ηθοποιό!

Σχετικά με τις ελληνικές παραγωγές τώρα. Ποιο πιστεύεις ότι είναι το βασικό πρόβλημα ή η σημαντικότερη διαφορά σε σχέση με μία παραγωγή στην Αμερική (εκτός προφανώς από το θέμα του μπάτζετ)

Όσον αφορά παράγωγες, ένα σημαντικό πρόβλημα είναι το σενάριο. Το σενάριο είναι μία από τις δυσκολότερες και πιο απαιτητικές γραφές, αλλά και η βάση, όσον αφορά ένα έργο (σειρά ή ταινία). Από ‘κει ξεκινάνε όλα, και αν αυτό είναι αδύναμο, το έργο θα είναι αδύναμο. O ιδιοφυής Ιάπωνας σκηνοθέτης, Akira Kurosawa, είχε πει ότι “με ένα καλό σενάριο, ένας καλός σκηνοθέτης θα παράγει ένα αριστούργημα. Με το ίδιο σενάριο, ένας μέτριος σκηνοθέτης θα παράγει ένα αξιόλογο έργο. Αλλά με ένα κακό σενάριο ακόμα και ένας καλός σκηνοθέτης δεν μπορεί να παράγει ένα καλό έργο”. Η εκπαίδευση πάνω στο σενάριο, κατά τη γνώμη μου, δεν τελειώνει ποτέ. Μία σωστή παραγωγή χρειάζεται επαγγελματίες σεναριογράφους, κάτι το οποίο δεν το συναντάμε τόσο συχνά στις ελληνικές παραγωγές. Επίσης, αυτό που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι ότι στην Αμερική θα ακούσεις σεναριογράφους, παραγωγούς και καθηγητές σεναρίου να σου αναφέρουν πολύ συχνά την Ποιητική του Αριστοτέλη. Ένα σημαντικό μέρος της παιδείας του σεναρίου έχει βασιστεί στο συγκεκριμένο έργο του σπουδαίου αυτού αρχαίου φιλοσόφου. Στην Ελλάδα, είναι συχνό φαινόμενο να βλέπεις σενάρια που υστερούν ακόμα και σε βασικές αρχές του Αριστοτέλη (όπως π.χ. ότι πρέπει να υπάρχει ξεκάθαρη αρχή, μέση και τέλος σε ένα έργο).

Κωνσταντίνε θέλεις να μας πεις λίγα πράγματα για το πως ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη σκηνοθεσία ώστε να σε γνωρίσει καλύτερα το κοινό του neolaia.gr;

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Στα 11 μου ξεκίνησα να φτιάχνω τα δικά μου κόμικς. Η αγάπη και το πάθος μου για το “storytelling”, όπως το λέμε, άρχισε σιγά σιγά να με οδηγεί στις ταινίες. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου έλεγα ότι θέλω να γίνω σκηνοθέτης. Στα 17 μου έφυγα στην Αγγλία, όπου σπούδασα κινηματογράφο-τηλεόραση στο Bournemouth University. Έγραψα και σκηνοθέτησα τρεις ταινίες μικρού μήκους αντί για τη μία πτυχιακή που ήμασταν υποχρεωμένοι να κάνουμε. Οι ταινίες αυτές εντυπωσίασαν τους καθηγητές και τελικά ήμουν ένας από τους δύο φοιτητές που αποφοίτησαν με Α+. Η πρώτη μου δουλειά μετά τη σχολή ήταν σαν ένας από τους βοηθούς σκηνοθέτη στη Χολυγουντιανή ταινία του Donald Petrie “My Life in Ruins” με τη Nia Vardaloς. Ακολούθησαν οι σπουδές στο Los Angeles Film School και τελικά παρέμεινα στο Los Angeles.

Ποια είναι τα επόμενα σου βήματα;

Δουλεύω πάνω στο development για δύο μεγάλου μήκους ταινίες και μια τηλεοπτική σειρά. Μία από τις ταινίες με το νέο χρόνο θα μπει σε φάση pre production. Δε μπορώ να πω παραπάνω πληροφορίες προς το παρόν. Πάντως, γενικά ο στόχος μου είναι να κάνω παραγωγές που θα γυρίζονται στην Ελλάδα σε συνεργασία με Αμερική. Ειδικά τώρα πια που η νομοθεσία της χωράς μας επιτέλους ευνοεί τις παραγωγές.

Σε ευχαριστούμε πολύ και ευχόμαστε σύντομα να δούμε το όνομά σου σε πολύ μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές!

Bρες τον Κωνσταντίνο Μουσούλη στο Instagram, ενώ όλες οι πληροφορίες που χρειάζεσαι για το workshop βρίσκονται στην επίσημη σελίδα, καθώς και στο Facebook page.

ΕΙΣΑΙ ΜΕΣΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΚΟΝΤΟΠΑΚ VIBER ΣΤΙΚΕΡΣ; ΝΤΑΟΥΝΛΟΟΥΝΤ ΛΕΜΕ ΕΔΩ --> https://vb.me/fac486